Na konci června oslavil čtvrté výročí kněžského svěcení dlouholetý Signálník František Ponížil (@Ferenc). Po pěti letech v pastoraci, kdy působil rok jako jáhen v Přerově a čtyři roky jako kaplan ve Valašských Kloboukách, se na čas vrátí do školních lavic (mají-li ovšem v Římě lavice), protože jej otec arcibiskup Graubner posílá do Věčného města studovat církevní právo na Papežskou univerzitu Svatého Kříže, kterou vede Opus Dei.
Kdy odjíždíš?
Z Klobouk odjíždím koncem července, v srpnu jsem na jazykovém kurzu němčiny v Heidelbergu a do Říma letím 2. září. První měsíc bude jazykový kurz a potom v říjnu škola.
Máš už nějakou představu o tom, jak bude studium probíhat? Je to stejné jako v Česku, nebo jsou nějaké rozdíly?
Trochu představu mám. Do školy se chodí každý den dopoledne s výjimkou pátku, to škola není vůbec. Rozdíly oproti Česku nevím… Rok je rozdělen na dva semestry a končí se zkouškami. Velká část zkoušek je písemných, takže nevím, zda je to výhra (vždy jsem měl raději ústní zkoušení).
Jak jsi na tom s italštinou?
Non capisco, mi dispiace :-D. (Základní fráze: Promiňte, nerozumím.) Snažím se učit už víc jak rok, takže uvidíme. Základním věcem víceméně rozumím, ale dělá mi problém mluvit.
Kolik roků tě v Římě čeká?
V Římě bych měl strávit tři roky. Na jednu stranu se těším, na druhou stranu mám i obavy, které se týkají hlavně jazyků. Bude to veliká změna.
Proč se vlastně jezdí do Říma studovat církevní právo? Nejsi první kněz, o kterém vím, že byl takto poslán. Proč zrovna církevní právo? Proč je pro kněze důležitější než jiné oblasti?
Právo je velmi praktická disciplína, která mě baví. Diplomku jsem psal z práva. Studium je také intelektuálním obohacením. Nejčastěji se z právních věcí řeší neplatnost manželství. Pokud jsou k tomu právní důvody, tak může být manželství buď zrušeno (obvykle nesvátostné manželství) nebo prohlášeno za neplatné (svátostné nebo nesvátostné manželství). Svátostné manželství uzavírají dva pokřtění, když je jeden ze snoubenců nebo oba nepokřtění, tak je to manželství nesvátostné.
Církevní rozvod není možný, protože svátostné a dokonané manželství je nerozlučitelné lidskou mocí. Konec přichází až se smrtí jednoho z manželů. Pokud je nějaký důvod pro neplatnost svátostného manželství, tak se vždy jedná o skutečnost, která nastala před uzavřením manželství. Důvod pro neplatnost manželství může být těžká závislost (např. na alkoholu, drogách, sexu, automatech nebo i rodičích), neschopnost převzít podstatné manželské povinnosti, vyloučení věrnosti, dětí atd. Těch důvodů je celá řada. Soud zkoumá zda bylo manželství platně uzavřeno a pokud shledá že ne, tak ho prohlásí za neplatné. Rozsudek o neplatnosti manželství v praxi znamená nejen možnost uzavřít nové manželství, ale případně i návrat ke svátostnému životu. A v tomto momentu má právo pastorační rovinu.
Takže jdeš studovat do Říma kvůli velkému počtu manželství, které se dostanou před církevní soud?
Ano, jdu studovat proto, abych byl odborně připraven pracovat na církevním soudu. Už teď dělám pro soud výslechy. Manželských kauz je hodně. V roce 2017 Interdiecézní soud v Olomouci přijal 64 případů a v tomtéž roce vynesl celkem 80 rozsudků, z toho 76 manželství bylo neplatných, jedno bylo shledáno platným a tři případy šly do vyšší instance. K 1. 1. 2018 leží na soudu 112 kauz, které je potřeba vyřídit. Na tuto práci je 16 členů soudu.
Proč je tolik případů? Stává se opravdu tak často, že je manželství uzavřeno neplatně, anebo lidé v anulaci vidí možnost, jak uniknout ze svazku, který se jim „nepovedl“?
Proč je tolik případů? Těžko říct, možná to souvisí i s duchem dnešní doby, který nepřeje trvalým rozhodnutím. Všechno je zaměřeno na spotřebu a výkon. Děti kopírují svoje rodiče, to je věc přirozená. Když dospělí řeší vztahové problémy rozvodem, tak je pravděpodobné, že jejich děti to budou řešit stejně. Vysoká míra rozvodovosti škodí trvalým vztahům. Je těžké se proti tomu postavit. Jsem rád za každý mladý pár, který má odvahu uzavřít manželství a udělat rozhodnutí opravdu na celý život.
Jestli je nulita manželství únik z nepovedeného vztahu? Nevím. Někdy se setkávám s názory, že lidé si vymyslí cokoli, aby mohli uzavřít nové manželství. Před výslechem i po jeho skončení se přísahá na evangelium, že budu mluvit pravdu. Soudce je možné obelhat, ale Pána Boha nikoli. Soudce když vynáší rozsudek tak musí mít morální jistotu o platnosti nebo neplatnosti (tzn. musí si být jistý ve věci před svým svědomím). Manželské věci vždy rozhoduje senát – obvykle složený ze tří soudců.
Já osobně věřím, že je možné uzavřít manželství na celý život. Jak je to v mém oblíbeném vtipu: Prarodiče slaví diamantovou svatbu a vnučka se ptá: „Babi, ty ses nikdy nechtěla s dědou rozvést?“ „Ne, ale zabít jsem ho chtěla několikrát.“
K tvému kněžství - cesta k němu byla přímá (měl jsi jasno hned) anebo klikatá a zdlouhavá?
Vždycky mě táhla informatika. Vystudoval jsem obor Technické lyceum na šumperské průmyslovce. Ve třetím ročníku jednoho květnového čtvrtka po čtvrté hodině odpoledne (srov. Jan 1,39) jsem jel s kamarády na kole domů. Při cestě (mezi obchodní akademií a bývalým pivovarem) mě napadla myšlenka: „Ty ten vývoj v IT nestíháš sledovat. Běž dělat něco, co má smysl. Běž na kněze.“ Řekl jsem: „Ano Pane, půjdu.“ A v tu chvíli jsem zakusil hluboký pokoj.
Co z kněžských povinností je pro tebe radostí? A co ti naopak dává zabrat?
Radost je práce s mládeží a vůbec s lidmi, kteří chtějí na sobě pracovat. Mladí na Valašsku jsou šikovní. Když vidím jak roste Projekt pro mladé, tak mám velkou radost. Náročné je učit velké skupiny (kolem 20 dětí) náboženství. Na vesnicích se učí dobře, tam děcka mrzí, když hodina odpadne. Další radost je zpovídání, když vidím, co Bůh koná v životech druhých lidí. Samozřejmě i to zpovídání je někdy náročné (zvláště zpovědní maraton před svátky, někdy – zvláště po obědě - bojuju s mikrospánkem).
Jak ses dostal k Signálům? A proč tady zůstáváš, co ti zdejší prostředí dává?
K Signálům jsem se dostal v pravěku, tzn. někdy v roce 2005, pak jsem byl vedený jako diecézní redaktor a po změně na web 2.0 jsem nějakou dobu dělal admina diskusí. Na Signálech jsem kvůli blogům a kontaktu s lidmi. Je to obohacující.
Děkuji za rozhovor a budeme se těšit, že si na tvém blogu přečteme nějaké postřehy z Říma :)
Komentáře
@Ferec: Respect.
Super a teda hodně štěstí při asi dost náročném studiu. S pomocí Boží to jistě půjde. A těšíme se na novinky a zajímavosti z církevního práva :-)
@Ferenc: Držím palce. Pochopil jsem dobře, že 97% manželství, které jdou skrz zneplatnění manželství k soudu, jsou opravdu zneplatněné? Wow. Nevznikla v posledních letech nějaká novela, díky které je to jednodušší než dřív, nebo to tak třeba v posledních 20 letech jde?
Snad nám otce v tom Římě nezkazí...:-)
A co z Vás bude, až dostudujete? Rozvaděč?
Anulátor. Anihilátor!
Do budoucnosti hledíme s radostnou nadějí, že @Ferenc všechna naše nevydařená manželství úspěšně anihiluje.
A to by mě taky zajímalo, zda tak velké procento je manželství je neplatné... já měla pocit, že je to spíše naopak.
Ferenc: "Proč je tolik případů? Těžko říct, možná to souvisí i s duchem dnešní doby, který nepřeje trvalým rozhodnutím. [...] Jsem rád za každý mladý pár, který má odvahu uzavřít manželství a udělat rozhodnutí opravdu na celý život. [...] Já osobně věřím, že je možné uzavřít manželství na celý život."
le me: Slabý a hříšný člověk - tedy nikdo - není schopen učinit rozhodnutí (uzavřít manželství či třeba vstoupit do stavu celibátního) na celý život. Má mít proto o to více stále na vědomí povinnosti, které plynou ze závazku, jenž byl oním rozhodnutím založen, prosit Boha o pohotovost tyto povinnosti plnit, a jejich porušení litovat.
J. Klimeš: "To 'ano' se neříká jenom v kostele. To se říká každým úkonem, který udělám pro tu rodinu."
[čas: 1:29:15]
https://youtu.be/DcKgwCDLw88?t=5354
@dromedar: Moc Vám přeju, abyste Ferencovy služby nikdy nepotřeboval.
@slu-nicko Obávám se, že před Ferencovými službami jsem v dokonalém bezpečí :)
@dromedar: Zatím...? ;-)
"The vast majority of marriages are valid, the vast majority of people know it, and they know we know it too." Edward M. Egan
No, a proti tomu: "převážná většina našich svátostných manželství (je) neplatná". Kdo to (nedávno) řekl?
Statistika brněnská (rok 2017): 33 rozsudků, 23 pro neplatnost, 10 proti neplatnosti.
Zcela hrubý "odhad":
V brněnské diecézi může být tak 1400 církevních svateb ročně. Rozvedených může být průměrně 650 párů, na konzultaci na soud může přijít 65 (ostatní možná ví, že tam neplatnost bude těžko), 35 jich může nakonec podat žalobu, neplatnost se může prokázat u 25. Tedy asi 2 procenta z celkového počtu svateb mohou být neplatná manželství.
Úředně neplatná.
Kolik je neplatných, o kterých to nikdo nedal zkoumat?
Jsem optimista. Ne většina, ale polovina.
PS: Situaci na Moravě neznám.
Je otázka, co je to "dát zkoumat". Mám za to, že pokud se rozpadne manželství alespoň trochu praktikujícímu katolíkovi, dokáže při prvním přiblížení sám odhadnout, zda je tam nějaká pochybnost ohledně platnosti. Tento jeho úsudek už je jakési zkoumání.
Proto si myslím, že rozdíl "neplatných"-"úředně neplatných" nebude velký. Řekl bych, že těch "neplatných" bude tak do 10 procent.
Neznám situaci na Moravě.
Ale zde bych řekl, že jen málo z katolicky oddaných je alespoň trochu praktikujících.
A o těch nepraktikujících mám značné pochybnosti co do úmyslu. (Katolickou svatbu proto, že tam mají varhany a vlečka se krásně sune po těch schodech, a navíc uděláme radost babičce). Ve svém okolí jich mám několik, rozhodně vice, než těch, co vědí, co dělají, když si udělují svátost manželství.
"Ve svém okolí jich mám několik, rozhodně vice, než těch, co vědí, co dělají, když si udělují svátost manželství."
Tak to je asi restík kněží, kteří je na svatbu připravovali...?
@slu-nicko Takhle to nefunguje. Církev nemá právo upírat manželství těm, kdo o něj žádají a jsou k jeho uzavření způsobilí. A do snoubenců ani do jejich budoucnosti nevidí.
Katolíci mají právo uzavřít manželství ne proto, že jsou aktivně věřící, ale protože jsou lidmi, svobodným mužem a ženou. Jako katolíci jsou povinni ho uzavřít kanonickou formou. Nějaká příprava nepříprava toto právo a povinnost nemůže v principu blokovat.
Nemluvila jsem o blokování, ale o vysvětlení (knězem snoubencům), co je to svátostné manželství a jaké jsou důsledky v případě "rozvodu".
Řekla jste, že "to je asi restík kněží, kteří je připravovali". Měli tedy déle/lépe vysvětlovat?
Ano.
@slu-nicko Myslíš, že by to pomohlo?
Dlouhé roky jsem hrávala na svatbách, některý rok i více než 20 svateb. Velmi často to bylo jen divadlo. Jak píše Jiku - svatbu v kostele, protože ....je to pěkné, babičce uděláme radost apod.Kolikrát jsem na to téma mluvila s knězem, zda snoubence varoval, že je to na celý život :).
Jenomže tak jak někteří snoubenci nebrali P. Boha a desatero vážně, tak ani nebrali až tak vážně slib, který si slíbili. Někteří už jsou dávno rozvedení.
Podobně je to se křty malých dětí:...
"o těch nepraktikujících mám značné pochybnosti co do úmyslu"
a) Má zmínka o praktikujících byla předpokladem pro schopnost vlastního následného posouzení ne/platnosti rozpadlého manželství, nikoliv jako podmínka k platnému uzavření manželství. To aby nevznikla mýlka.
b) Stačí úmysl uzavřít manželství. To, že takoví nepraktikující netuší, že mají povinnost uzavřít manželství kanonickou formou a manželství uzavřou kanonickou formou v podstatě náhodně (protože tam mají varhany, ...), jejich úmysl uzavřít manželství nebortí, manželství nezneplatňuje.
@MiroslavKratochvíl Můžete, prosím, pokud to jde, napsat některé důvody, pro které se stane manželství neplatné?
Osobně to moc nechápu, jak může být manželství neplatné třeba po 10 letech, kde je několik dětí.
Ono se jím nestane v průběhu nebo až po deseti letech soužití, ono takovým je (tedy není) v době jeho uzavírání. Miroslav vám jistě několik zneplatňujích příčin (což jsou vždy nějaké privace, absence něčeho, co by mělo být) vyjmenuje. Ať nemluvím za něj.
@RomanS Rozumím, že ten problém je už v okamžiku slibu. Ale to manželství funguje několik let a po odeznění zamilovanosti, až přijdou těžkosti, se hledá důvod zneplatnění. Přitom slibují, že ponesou vše - dobré i zlé. A až přijde zlé, pak utíkají a hledájí důvod jak z toho ven.
Vím, že to tu nevyřešíme, je to určitě pro některé páry velmi náročné a neodsuzuju nikoho, jen tomu prostě nerozumím.....
Ano, často se zpětně hledají důvody (k zneplatnění). Aniž by existovala příčina (neplatnosti).
Manželství může být šťastné, fungovat, a přesto může být neplatné.
Například pokud snoubencům bránila uzavřít manželství nějaká manželská překážka, např. vražda předchozího manžela.
Ale může to jednoduše nastat i v případě, že jejich slib měl podstatnou vadu, takže si snoubenci žádný manželský slib neudělili, např. jestliže byl snoubenec oklamán podvodem za účelem uzavření manželství.
Oboje bývá hodně časté... :-)
Některé důvody (pro JiKu: příčiny) neplatnosti:
- manželská překážka (je jich 12, často nenastávají, takže zmíním jen např. existující platné manželství, impotence, únos ženy za účelem sňatku, vražda manžela, nepokřtěnost jednoho ze snoubenců,...)
- vada souhlasu (nastává např. když má některý ze snoubenců závažnou poruchu soudnosti ohledně podstatných manželských závazků; není schopen z psychické příčiny převzít podstatné manželské závazky; byl oklamán podvodem za účelem uzavření manželství; uzavírá manželství pod vlivem násilí nebo vážného strachu,...)
- manželství se uzavírá před nekompetentním oddávajícím
Když si snoubenci žádný manželský slib neudelili(byl neplatný) a přesto spolu třeba vychovávají už druhé ditko a teď to přijde a chtějí "po katolicku" od sebe.. tak to znamená, když to bylo neplatné, ze žili celou dobu v těžkém hříchu. Ze v hříchu počali děti a ze tedy celou dobu přijímali nehodne eucharistii? :O
Ne. Nevědomost hříchu nečiní.
Já nevím, mám kolem sebe pár zneplatněných katolických manželství a prostě mi přijde, že to, za co se dnes zneplatňuje se buďto třeba takovejch 60 let zpět vůbec neřešilo (prostě byli nešťastní a bylo, není totiž tak neobvyklé, že je žena do sňatku natlačena snoubencem - nebo naopak - nebo se jí už doma potřebují zbavit atp atp - nehledě na to, že třeba na to jeden z nich nebyl psychicky způsobilý ..) a nebo spolu prostě zůstávali nešťastní, protože to je ve vztazích tak a musí se to snést .. nebo se pletu? Co se změnilo? Naše schopnost nést tíhu? Naše "poznatky vědy", co je to třeba psychická nezpůsobilost? Je to celý rozpačitý ..
@psycho-kat Změnil se (téměř zmizel) především sociální tlak na setrvání v manželství.
@dromedar .. To by mohlo bejt ono ..
(téměř zmizel) především sociální tlak na setrvání v manželství
A dále: z modelu: na muži závislá žena (doma trpící mužovu nadvládu a jeho zálety), se přešlo do modelu nezávislá emancipovaná žena a zbytečný muž.
Ovšem soudí se stále podle starého modelu, což je dobře patrné u rozvodových řízení, zvláště když je soudkyní žena.
A je otázka, zdali to (nadržování) není i v případě soudů církevních, tvořených muži.
@RomanS Jakoze ti muži soudci zase strání mužům?
Ne.
I když, na to ví odpovědět MiroslavKratochvil.
Neznám situaci jinde. U nás se ale soudí spravedlivě. Padni, komu padni.
Jde spíš o určitou podprahovost ve vnímání, ale tím nechci nezpochybňovat to, co říká Miroslav.
"co je to třeba psychická nezpůsobilost?"
Zde nějaké rozsudky Římské roty (psychická nezp. viz kán. 1095, bod 3):
http://www.cormacburke.or.ke/taxonomy/term/2
Nebo http://www.cormacburke.or.ke/taxonomy/term/13,6
Psychická nezpůsobilost je poměrně nová záležitost a působí poněkud vágně. Např. (psychická) neschopnost převzít manželskou zodpovědnost.
To je až neuvěřitelný, jak to máme my katolíci rozpracovany!! Je vůbec kdokoliv schopen vstoupit do manželství zcela platne?
Podle starého paradigmatu - kterého pokud vím, se snaží v brněnské diecézi držet - je toho schopna většina.
Co je staré paradigma a co nové a proč jsou dvě paradigmata a kdo nastoluje trendy?
Staré: většina (manželství) je platných. Nové: většina je neplatných. Trendy se nastolují samy. Sléváním z mnoha stran, psycho-socio příčin.
A u Pana Boha se to mění jak? :)
U Pána Boha (v Pánu Bohu) se nemění nic
A jak to je tedy v Něm s těmi manzelstvimi? A jak je teda možný, ze se to mění v církvi? Mění se vlastně dost ... Jakoby se spousta věcí rozmělnovala ...
Manželství je dočasná instituce. V nebi se lidé nežení ani nevdávají. Ani v církvi se manželství nemění, je stále tím samým, co na počátku.
Ale bavíme se o tom tady, ze v církvi jsou různá paradigmata a tak, takže to zneplatnovani má různý trendy a změny. Můj kamarád adventista mi říkal, ze on v nebi bude mít tuhle svou manželku a děti. Ze tam se neozeni jakoby s někým novým, ale s čím vstoupíte, to tam mate. I ženy i muže.
Nebavíme se o tom, co je manželství, ale o jeho neplatnosti.
Tak adventista říkal, že bude v nebi... :-)
No, to je přece stará otázka, kterou Ježíšovi položili saduceové: komu bude ta žena patřit..?
"Manželství je dočasná instituce. V nebi se lidé nežení ani nevdávají."
To se hezky předjímalo institucí pozemského "rozchodu manželů do klášterů". (Kdybyste někdo věděl, kdy došlo k historicky poslednímu takovému případu, udělali byste mi tím radost.)
@RomanS ... adventisti tam přece budou všichni, za to my katolíci to máme na pováženou ... respektive s místem tam nemáme počítat.. ;)
https://www.facebook.com/jan.valtr.9/posts/2030193710324653
Mám dojem, že neplatné manželství může být také zneplatněno, pokud je žena v době sňatku těhotná. Ne že by to bylo pravidlem, ale je to důležitá okolnost. Z důvodu "nesvobody" rozhodnutí.
Tím se zpětně můžeme vrátit k počtu neplatně uzavřených funkčních manželství, o jejichž přezkoumání platnosti nikdo nikdy nepožádal...
@pavelax Proč by ten počet měl být důležitý? Církev nemá zájem na neplatných manželstvích.
Kdo celý život žije v manželství v dobré víře, že je platné, u toho není co řešit.
Kdo - třeba při studiu kanonického práva :) - nešťastnou náhodou zjistí, že jeho manželství (ve kterém míní setrvat) je neplatné, navštíví nejbližší farní úřad a vyptá se na možnosti dodatečného zplatnění.
Pavel Axman: To je mylný dojem.
Nebo snad, Miroslave, těhotenství před sňatkem se dnes považuje za manželství zneplatňující?
To určitě ne, ale jak napsal Pavel Axman, je to okolnost. Já jsem měl taková manželství (kde se prokázala neplatnost) asi 2. Ale je fakt, že funkční nebylo žádné z nich.
Co to znamená - že nebylo funkční?
"Proč by ten počet měl být důležitý?"
Myslím, že se nechtělo říct, že by byl ten počet důležitý. Jen to byla jedna větev v diskuzi.
"Co to znamená - že nebylo funkční?"
Že se do pár let rozpadlo. Že strany nebyly schopny pořádně svůj manželský život uspořádat.
Áha.
díky za info
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.